fbpx

Zsebpénz gazdaságtan – 7 tipp, a gyermeked pénzügyi neveléséhez

Zsebpénz gazdaságtan - 7 tipp, a gyermeked pénzügyi neveléséhez

Nem akarod, hogy a gyereked rosszul bánjon a pénzzel? Egyetértünk? Tanulja meg beosztani, megbecsülni, megkeresni. Oké. De hogyan? Sok zsebpénz, vagy kevés? Hagyjam hibázni vagy tanítsam meg elkerülni őket? A rossz hír: nincs tökéletes és előre elkészített technika vagy módszertan. Ha bárki azt állítja, hogy megmutatja neked az egyedüli igazságot, módszert vagy utat a pénzügyi nevelésben, akkor inkább nézd meg, hogy meg van – e még a pénztárcád, vagy hogy van e gyereke a pénzügyi bölcsesség forrásának., mert mindig az a legokosabb,akinek nincs gyereke. Messziről olyan szépnek tűnik. ( tudjátok, a pedagógiai magabiztosság egyenesen arányosan csökken a gyermekek számának és életkorának előrehaladtával :-))

Tehát ezt együtt kell kialakítanotok. Viszont a jó hír: Van néhány nagyszerű elv, és életkori sajátosság, amit ha betartasz akkor nem lőhetsz nagyon mellé, gyermekeid pénzügyi nevelésével kapcsolatban.

Mit érzékel a gyermeki agy a pénzből

Ha teljesen őszinték akarunk lenni, akkor nem tudjuk. A fejlődéspszichológiai és agykutatási eredmények egyre pontosabb ismeretei alapján, egyre több mindent látunk- mikor milyen agyi régió, képesség, és tudás válik elérhetővé az idegrendszerünk számára – a teljes képet azonban nehéz megértenünk. Egyrészt ismert tény, hogy 3 éves korunking – egész pontosan a beszédfejlődés robbanásszerű fejlődéséig – agyunk teljesen más "jelrendszerben" kommunikál a világgal, mint a felnőtt agy. A beszéd és írás használatával "megtanuljuk" észlelni a valóságot, nevet adunk, osztályozzuk a dolgokat. A gyermeki agy azonban nem. Ők csak szimplán érzékelik azt ami körülöttük van. Szimbólumok, képek, érzések, illatok, stb. alapján.

Életkori sajátosságok

Az agy pszichológiai fejlődése szakaszokra osztható ( most nem részletezem az ezzel kapcsolatos tudományos vitákat, de abban viszonylag nagy az egytértés, hogy az agy fokozatosan válik olyan fejletté, mint a felnőtt agy). Különböző életkorokban, és fokozatosan alakulnak ki a pénzügyi gondolkodáshoz szükséges képességek. Néhány ezek közül, amelyek fontosak a pénzügyi gondolkodáshoz is.

figyelem, és észlelés – körülbelül 2 éves korukra értik meg a gyerekek, hogy a tárgyak körülöttük állandóak, és ők nem azonosak a külvilággal. ( anyu és anyu pénztárcája két külön dolog)

tárgyállandóság – a tárgyak akkor is léteznek ha nem látja őket, és nem változnak. Enélkül nem tudunk velük pénzről beszélni. ( a pénz akkor is létezik, amikor nem látom)

többszempontúság – 2-3 éves korban válnak képessé a többszempontúságra, addig csak ún. egocentrikusan képesek gondolkodni, azaz kizárólag a saját szempontjukat látják. ( nekem ez jó vagy nem)

konkrét és absztrakt műveletek – kb. kisiskolás korukig csak konkrét műveleteket tudnak elvégezni, tehét nem képesek tértől és időtől elvontan gondolkodni. Képtelenek az absztrakt gondolkodásra. Csak itt és most van, amit látok , hallok, és érzékelek. Tervezés, vagy fejben elvégzett, elképzelt műveletek még nincsenek.

logikai műveletek – logikai szabályok, és folyamatok elvégzését is csak kisiskolás koruktól képesek végezni. Akkorra válnak képesség elvont logikai műveletek elemezésére, hipotézisek tesztelésére.

jó és rossz megkülönböztetése – sokáig az erkölcsi szabályokat szentnek és sérthetetlennek hiszik, pl. ha egy olyan történetet mutatunk nekik, ahol két ember egy öncélú betörő (eladom) és egy a haldokló feleségének segítő férj(odaadom) – betör egy gyógyszertárba, hogy gyógyszert szerezzen – a gyerekek ugyanannyira elítélik mindkettőt, hiszen a betörés rossz, nem értik a szándékokat és ezek hatását a cselekvésre stb.)

Mikor érdemes elkezdeni a gyermeked pénzügyi nevelését?

Nincs pontos dátum, de 3 éves kor előtt, nincs nagyon értelme, mert nem fogja tudni felfogni amire tanítani akarod. Ez azért van így, mert 3 éves kor előtt még nincsenek meg azok a figyelmi képességek ( nem tudnak sokáig egy dologra figyelni) amelyekkel felfogná amit tanítani akarsz, és nincsenek meg hozzá azok a fogalmak amelyekkel használni tudná az információkat. ( nincsenek még tárgyak és fogalmak, amelyekhez kapcsolhatná a tanultakat).

7 elv ami biztonságot fog adni neked és neki is

A következő 7 pont azokat a szempontokat mutatja be neked, amelyek megismertetésével , megtaníthatod gyermeked agyát arra, hogy miről is szól a pénzügyi döntés.

1. Vágyak és szükségletek megkülönböztetése – annak megkülönböztetése amire szükségünk van a "túléléshez", és ami jó vagy szép, de nem szükséges. Találj ki játékot, ahol el kell dönteni, hogy melyik micsoda. Pl. a krumpli, a víz alapvető szükségletünk, de a fagyi, csoki ugyan finom és jó, de nem szükségesek az "életben maradáshoz" .

2. Minden vásárlásnak van alternatív költsége – Annak megtanítását,hogy a pénz véges, és minden döntés egy másik döntésről való lemondást is jelent. Ezt legegyszerűbben az élelmiszerboltokban mutathatjuk meg. Pl. ha megkérjük, hogy válasszon 2 tétel közül – liszt és cukor vagy 2 csoki közül – , mert csak az egyikre van "fedezet", mindkettőre nincsen.

3. Rossz pénzügyi döntések megengedése – Engedjük meg, hogy hibázzon. Ha például idő előtt "elveri " a heti zsebpénzét, akkor ne próbáljuk meg megóvni tőle, hanem hagyjuk neki. Így tanul a hibáiból, és megismeri a következményeit is. A hibás pénzügyi döntés megtapasztalása sokszor sokkal nagyobb erővel bír, mint bármilyen magyarázat. Nem kell bűntetni, és nem is szabad bűntetésként felfogni a következményeket, egyszerűen csak következményként és valóságként, amit megtapasztalhat egy védett környezetben ( család). Ez sokszor nehéz szülőként megtennünk, de inkább költse el rossszul a heti zsebpénzét és vegyen egy túlárazott játékot, mint hogy felnőttként vegyen túlárazott kocsikat hitelből.

4. "Ne edd meg azonnal a pillecukrot elv" megtanítása

Joachim De Posada bestseller könyvében írja le, hogy mennyivel sikeresebbé váltak azok a gyerekek, akik kiskorukban megtanulták kivárni a hosszútávú jutalmakat az azonnalisággal szemben ( pillecukrot adtak a gyerekeknek, és választani kellett, hogy vagy azonnal megehetik ami az asztalon van, vagy várnak és ha szólnak nekik, akkor 3X annyit ehetnek)

5. Hogyan működik a hitel

A pénzügyi nevelés során legtöbbször nem a technikai részleteket kell megtanítanunk, hanem a pénzügyi tanulságokat, és a hozzájuk kapcsolódó helyes magatartást és döntést. Ez alól kivétel a hitel. A gyerekeknek meg kell érteniük, hogy a hitel másoktól kölcsönzést jelent, és költséggel jár. Ugyanakkor azt is meg kell tanítani, hogy a hitel értékes eszköz lehet, mert a hitel önmagában nem rossz, amíg azt felelősségteljesen használják, és a gyerekeket meg kell tanítani, hogy hogyan használják fel a hiteleket az előnyükre. A nagyon fiatal gyerekeknek a hitelről való nevelés bonyolult lehet, mivel ez egy absztrakt téma, de tizenéves korban már képesek lesznek megérteni a fogalmakat.

6. Az idő a pénz jóbarátja

Érdemes azt is hangsúlyozni szülőként, hogy a pénz időben értékes. Más szavakkal a kamatos kamatoknak köszönhetően a hosszú idő alatt megtakarított vagy befektetett pénz jelentősen nőhet.

7. Pénz a valóságban

Fontos megértetni a gyerekekkel, hogy a valóságban hogyan működi ka pénz. Sokszor a gyerekek fejében olyan kép él a pénzről, hogy az korlátozott számban áll rendelkezésre. Ha elköltik az emberek a pénzt a piacon akkor nem lesz a boltban. Fontos tisztázni velük, hogy a világban nagyon "sokféle pénz" létezik, ami akár "független is " lehet egymástól. Erre jó gyakorlat pl. a befőttes üvegek használata. ( mint ahogy régen nagyanyáink is csinálták) Csináljatok több befőttes üveget is – egyet a zsebpénznek, egyet a fagyizásnak, egyet egy nagyon vágyott játéknak stb. – . A lényeg, hogy megértse a pénzt mnidig érdemes valami célhoz hozzárendelni és azzal együtt számosítani. ( ezt felnőttekne kis érdemes csinálni, a viselkedéses közgazdaságtan ezt nevezi mentális számláknak)

3 boríték módszer

Egy másik nagyon hasznos és ismert módszer a 3 boríték módszer. Ennek a szintén az a célja, hogy a gyerekek megtanulják, hogy mire való a pénz és hogyan érdemes hasznosan beosztani. Azért három boríték a neve, hogy megtanulják, hogy amikor bármilyen pénzt kapnak azt a pénz elköltésének 3 alapvető célja szerint rögtön osszák el.

  1. elkölthető – ez az amit szabadon elkölthetek bármire amire szeretném.
  2. megtakarítás – ez az amit félreteszek, hogy később is legyen pénzem.
  3. adakozás – ez amit arra tartok, hogy másoknak segítsek ( szociális érzékenység pénzügyi alapjai!)

5 téma amivel érthetőbbé teheted gyermeked számára a pénzügyeket.

1. Hogyan működnek a bankok

Egy gyerek számára nem mond túl sokat az atm-es készpénzfelvétel, vagy az ha bankszámláról veszünk ki pénz. Magyarázzuk el nekik, hogy dolgozunk, amiért cserébe pénzt kapunk, amit a bankban tárolunk, mert a bank segít, hogy könnyebben tudjuk használni a pénzt. Ezekben segít a bankszámla atm stb.

Hogyan költsük el a pénzünket bölcsen

A legjobb mód arra, hogy megtanítsuk a gyerekeket arra, hogy okosan gazdálkodjanak, ha engedjük nekik, hogy saját zsebpénzt vezessenek. Minden hónapban adj zsebpénzt, vagy egyéb "járandóságot" , amiből gazdálkodhat.. Ha kifogynak a pénzből, ne adjunk rögtön többet neki, hane mengedjük meg, hogy megtapasztalják a túlköltekezés következményeit ( azért ne karácsony előtt kezdjük ezt el:-) Még az én szívem sincs kőből).

3. Hogyan csináljanak költségvetést maguknak

A pénzügyi erőforrások megosztásának megértése nagyon fontos. Pl. amikor utazni mentek, vagy bevásároltok, készítsetek elszámolást a költségekről, esetleg havi tervet, hogy megértse. idősebb korban. Így könyebben megértik, hogy hogyan alakítsanak ki prioritásokat, célokat a pénzükkel kapcsolatban.

4. Hogyan spóroljanak

Mindegy, hogy malacperselyben vagy bankban, de tanítsd meg neki, hogy minden hónapban tegyen félre a zsebpénzéből. Ha összegyűlik egy kis összeg, menj el vel vásárolni – pl. egy játékot – és engedd meg neki, hogy a saját pénzéből fizesse ki. Soha ne mfogja elfelejteni, hogy milyen jó érzés elérni egy célt és utána a saját pénzével megjutalmaznia magát.

5. Hogyan kell pénzt keresni?

Idősebb korban – pl. tinédzser kor – küldjük el őket részmunkaidőben vagy nyéri munkára. Óriási értéke és tanítóereje van, a "kemény munka" révén elért pnézkeresetnek. sokkal könnyebben megértik és hamarabb megtanulják átérezni a szülők munkáját is, illetve a munka és a pénz közötti viszony megértését.

És ha gyermekeink felnőnek….

Nincs biztosíték arra, hogy ha okosan, és bölcsen tanítod a gyerekedet a pénzügy igondolkodásra akkor biztosan okosan fog felnőttként gazdálkodni. Vekerdy Tamás gyermekpszichológustól olvastam egyszer, hogy ha érzelmileg biztonságos közegben, szeretetben neveled a gyerekeidet, valószínűleg akkor is kifogja próbálni a drogot, de nem fog rászokni". Így van ez a pénzügyi neveléssel is. Ha megtanítod neki az alapokat, akkor se biztos, hogy jól fog bánni a pénzügyekkel, de nem az lesz a célja, hogy hitelből vegyen autót vagy tévét magának.

>