fbpx
was successfully added to your cart.

Vállalkozói exit, azaz így kezeld hatékonyan a generációváltást

vallalkozoi exit

Minden vállalkozás életében elérkezik az a pillanat, amikor át kel adni a vezetést a következő generációnak. Legjobb esetben ezt évek óta tartó felkészülés és kiképzett utánpótlás előzi meg, de általánosságban a kapkodás, kétségbe esés, a cég eladása, megszűnése vagy elherdálása a jellemző. Családi vállalkozások esetén ezt még súlyosbíthatja a kapcsolatok megromlása is, az eltékozolt üzlet miatt. Szakértőnk Földi Miklós Dániel vállalkozó, pszichológus, üzleti tréner segítségével mutatjuk a megoldásokat.

Ismerős ez a helyzet?

A vállalkozás munkaereje öregszik. Az alapító vagy létrehozó tulajdonos vagy ügyvezető már nem tudja / nem akarja ellátni a menedzsment feladatokat. Itt az idő átadni a vezetést. De kinek? Aki van az vagy nem alkalmas, vagy már elment. Munkaerő nincs, betanításra sincs már nagyon idő. Sakk-matt. Családi vállalkozásoknál az utódok nem akarnak vagy nem tudnak dolgozni, esetleg teljesen más az elképzelésük. Sakk-matt.

A problémák – miért alakulnak ki ezek a helyzetek?

Piac

Ezek a cégek, melyeket mostanában ér utol a vállalkozói exit problémája, legtöbbször a 80-as 90-es vagy a 2000-es évek elején egy teljesen más piaci berendezkedés, vállalkozási kultúra, gazdasági és adózási helyzet, valamint állami szabályozás idejében alakultak. Privatizáció, felfelé ívelő, lendületes gazdaság, bizakodó emberek és vállalkozói légkör jellemezte e szervezetek működését. A vállalkozók ebben a helyzetben vitték sikerre cégüket. A piac és a körülmények azonban teljesen megváltoztak. Az új generációnak teljesen más tudásra és működés módra van szüksége. Ezt nehezen tudják átadni a vezetők, van aki nem is érti, vagy nem akarja elfogadni és a régi világot szeretné folytatni. A fiatalok sokszor nem értik, nem becsülik meg az idősebbek tudását, összemossák a szaktudást az üzleti tapasztalattal.

Munkaerő

A munkaerőpiac teljes átalakulásának lehetünk szem és fültanúi, ami ezekre a cégekre is hatással van. 20 évvel ezelőtt egy hirdetésre sokan jelentkeztek, lehetett válogatni a munkaerő közül, azonban ma már a munkavállalók számára is átalakultak az igények. Jelenleg a legnagyobb probléma, hogy nincs megfelelő munkaerő. Aki van az vagy nem akar vagy nem tud dolgozni. Ha találunk valakit, akkor túl sok a bérigény. Sakk – matt megint?

Menedzsment és vezetés

A vezetési és menedzsment ismeretek fejlődésével és a piaci környezet kiéleződésével, ma már nem lehet sikeresen működtetni egy céget – legyen az bármilyen kicsi vagy nagy – korszerű menedzsment és vezetői tudás nélkül. A tervszerű működtetés, piackutatáson alapuló üzleti és marketing terv, megfelelő csapat(építés) és humánerőforrás menedzsment, valamint kultúra nélkül a cég életképtelen lesz, még egy jó termék esetén is. Az idősebb nemzedék feladata ennek elfogadása, a fiatalabbnak ennek felismerése és kitanulása.

Delegálás hiánya

A legnagyobb delegálási kihívás egy vezető számára a cég átadása. Sokak számára megszokott, hogy mindent ők csinálnak, és általában nagy előrelépésnek számít, ha már kisebb feladatokat sikerül delegálni. Miért ne lenne ez másként a cég átadásával?

Generációs problémák

A különböző generációk számára más és más jelent kihívást, motivációt és lehetőséget. A biztos és hosszú távú munkahely helyett – ami sokáig a legbiztosabb motivációt jelentette sokak számára – egy Y vagy Z generációnak már a rugalmasság fejlődési lehetőség vagy nemzetközi kapcsolatok fontosabb lehet.

Itt vannak a megoldások

Általános vállalkozás esetében

1.Utánpótlás stratégia 

Az üzleti terv kialakítása során, ne feledkezzünk meg az utódlási stratégiáról sem. Évekre előre, mint vezetői feladat pontosítani kell, az utódlás menetét. Tartalmaznia kell a betanítás módját, mentoring programot, vezetői és menedzsment képzést, karriertervet stb.

2.Fokozott delegálás

A vezető elsőszámú feladata az utódlásra kijelölt vezetőt vagy vezetőket hatékonyan bevonni a döntéshozatali folyamatokba, és fokozatosan egyre nagyobb mértékben delegálni számukra a feladatokat. Erre azért is van szükség, mert a vezetés nem csak technikai tudást, hanem megfelelő személyiséget, attitűdöt és a vezetői szerep elfogadását is igényli.

3.Szervezeti működési protokoll

A szervezeti működés leírása és egységes szerkezetbe foglalása megkönnyíti a céges folyamatok pontosítását, az esetleges hiányosságok kiküszöbölését. Az összefoglalás rákényszeríti a vezetőt és a cég összes dolgozóját, hogy áttekintsék a cég stratégiai, menedzsment és operatív működési modelljét, munkaköröket, döntéshozatali folyamatokat.

Családi vállalkozások esetében

Családi vállalkozások esetén árnyaltabb a kép, mivel a családi viszonyok, vagyonrendezés, öröklődés, nehezíti az átadást. Az utódlási stratégia mellett a családi és üzleti folyamatok szétválasztása is létfontosságú. Fontos lehet pszichológus szakértő bevonása is, aki segíthet tisztázni a személyes és családi konfliktusokat, annak érdekében, hogy ezek ne zavarják az üzletmenetet.

Amennyiben kérdése maradt várom szeretettel kérdését és észrevételét.

Leave a Reply

KEZDD EZZEL!
Sikeres vállalkozás 7 lépésben

Töltsd le ingyen, és olvasd el még ma.
Egy egyszerű, de annál hasznosabb összefoglaló Michael Gerber modelljéről, ami már többezer vállalkozásnak segített növekedni.
 Az ebook Michael Gerber könyve alapján készült, Földi Miklós Dániel szerkesztésében
Adataidat biztonságba ntudhatod, soha nem küldök semmi olyat amit ne makarsz, és bérmikor le tudsz iratkozni leveleimről. De annak örülnék, ha maradnál:-)
close-link
Jöjjön el a te tréninged!
Mondd el nekem, hogy mit szeretnél, de először add meg az adataidat, hogy felvegyem veled a kapcsolatot.
ELKÜLDÖM
close-link
Még nincs időpontja a következő tréningünknek
Értesítsünk ha indul tréningünk?
Ha igen, kérlek add meg az email címedet.
 Naprakész leszek
Ha nem tetszik, amit küldünk, bármikor leiratkozhatsz. miért be próbálnád meg?:-)
close-link
%d blogger ezt szereti: