fbpx
was successfully added to your cart.

Vállalkozói exit, azaz így kezeld hatékonyan a generációváltást

vallalkozoi exit

Minden vállalkozás életében elérkezik az a pillanat, amikor át kel adni a vezetést a következő generációnak. Legjobb esetben ezt évek óta tartó felkészülés és kiképzett utánpótlás előzi meg, de általánosságban a kapkodás, kétségbe esés, a cég eladása, megszűnése vagy elherdálása a jellemző. Családi vállalkozások esetén ezt még súlyosbíthatja a kapcsolatok megromlása is, az eltékozolt üzlet miatt. Szakértőnk Földi Miklós Dániel vállalkozó, pszichológus, üzleti tréner segítségével mutatjuk a megoldásokat.

Ismerős ez a helyzet?

A vállalkozás munkaereje öregszik. Az alapító vagy létrehozó tulajdonos vagy ügyvezető már nem tudja / nem akarja ellátni a menedzsment feladatokat. Itt az idő átadni a vezetést. De kinek? Aki van az vagy nem alkalmas, vagy már elment. Munkaerő nincs, betanításra sincs már nagyon idő. Sakk-matt. Családi vállalkozásoknál az utódok nem akarnak vagy nem tudnak dolgozni, esetleg teljesen más az elképzelésük. Sakk-matt.

A problémák – miért alakulnak ki ezek a helyzetek?

Piac

Ezek a cégek, melyeket mostanában ér utol a vállalkozói exit problémája, legtöbbször a 80-as 90-es vagy a 2000-es évek elején egy teljesen más piaci berendezkedés, vállalkozási kultúra, gazdasági és adózási helyzet, valamint állami szabályozás idejében alakultak. Privatizáció, felfelé ívelő, lendületes gazdaság, bizakodó emberek és vállalkozói légkör jellemezte e szervezetek működését. A vállalkozók ebben a helyzetben vitték sikerre cégüket. A piac és a körülmények azonban teljesen megváltoztak. Az új generációnak teljesen más tudásra és működés módra van szüksége. Ezt nehezen tudják átadni a vezetők, van aki nem is érti, vagy nem akarja elfogadni és a régi világot szeretné folytatni. A fiatalok sokszor nem értik, nem becsülik meg az idősebbek tudását, összemossák a szaktudást az üzleti tapasztalattal.

Munkaerő

A munkaerőpiac teljes átalakulásának lehetünk szem és fültanúi, ami ezekre a cégekre is hatással van. 20 évvel ezelőtt egy hirdetésre sokan jelentkeztek, lehetett válogatni a munkaerő közül, azonban ma már a munkavállalók számára is átalakultak az igények. Jelenleg a legnagyobb probléma, hogy nincs megfelelő munkaerő. Aki van az vagy nem akar vagy nem tud dolgozni. Ha találunk valakit, akkor túl sok a bérigény. Sakk – matt megint?

Menedzsment és vezetés

A vezetési és menedzsment ismeretek fejlődésével és a piaci környezet kiéleződésével, ma már nem lehet sikeresen működtetni egy céget – legyen az bármilyen kicsi vagy nagy – korszerű menedzsment és vezetői tudás nélkül. A tervszerű működtetés, piackutatáson alapuló üzleti és marketing terv, megfelelő csapat(építés) és humánerőforrás menedzsment, valamint kultúra nélkül a cég életképtelen lesz, még egy jó termék esetén is. Az idősebb nemzedék feladata ennek elfogadása, a fiatalabbnak ennek felismerése és kitanulása.

Delegálás hiánya

A legnagyobb delegálási kihívás egy vezető számára a cég átadása. Sokak számára megszokott, hogy mindent ők csinálnak, és általában nagy előrelépésnek számít, ha már kisebb feladatokat sikerül delegálni. Miért ne lenne ez másként a cég átadásával?

Generációs problémák

A különböző generációk számára más és más jelent kihívást, motivációt és lehetőséget. A biztos és hosszú távú munkahely helyett – ami sokáig a legbiztosabb motivációt jelentette sokak számára – egy Y vagy Z generációnak már a rugalmasság fejlődési lehetőség vagy nemzetközi kapcsolatok fontosabb lehet.

Itt vannak a megoldások

Általános vállalkozás esetében

1.Utánpótlás stratégia 

Az üzleti terv kialakítása során, ne feledkezzünk meg az utódlási stratégiáról sem. Évekre előre, mint vezetői feladat pontosítani kell, az utódlás menetét. Tartalmaznia kell a betanítás módját, mentoring programot, vezetői és menedzsment képzést, karriertervet stb.

2.Fokozott delegálás

A vezető elsőszámú feladata az utódlásra kijelölt vezetőt vagy vezetőket hatékonyan bevonni a döntéshozatali folyamatokba, és fokozatosan egyre nagyobb mértékben delegálni számukra a feladatokat. Erre azért is van szükség, mert a vezetés nem csak technikai tudást, hanem megfelelő személyiséget, attitűdöt és a vezetői szerep elfogadását is igényli.

3.Szervezeti működési protokoll

A szervezeti működés leírása és egységes szerkezetbe foglalása megkönnyíti a céges folyamatok pontosítását, az esetleges hiányosságok kiküszöbölését. Az összefoglalás rákényszeríti a vezetőt és a cég összes dolgozóját, hogy áttekintsék a cég stratégiai, menedzsment és operatív működési modelljét, munkaköröket, döntéshozatali folyamatokat.

Családi vállalkozások esetében

Családi vállalkozások esetén árnyaltabb a kép, mivel a családi viszonyok, vagyonrendezés, öröklődés, nehezíti az átadást. Az utódlási stratégia mellett a családi és üzleti folyamatok szétválasztása is létfontosságú. Fontos lehet pszichológus szakértő bevonása is, aki segíthet tisztázni a személyes és családi konfliktusokat, annak érdekében, hogy ezek ne zavarják az üzletmenetet.

Amennyiben kérdése maradt várom szeretettel kérdését és észrevételét.

Leave a Reply

%d blogger ezt szereti: